Toneel

Toneel heeft al lang mijn aandacht. Op de lagere school had ik samen met vriendinnen een toneelclubje en ook in de eerste jaren van de middelbare school deed ik enkele keren mee met toneel. Maar dat beperkte zich bijvoorbeeld tot een achtergrondrol in de Rei van Babelsche Joffers in een stuk van Vondel.
In 1999 was ik weer op Oerol en ik zat te kijken naar een toneelvoorstelling in een Terschellings schuurtje. Ineens schoot het (waan?)idee door mijn hoofd: volgend jaar sta ik hier met een solovoorstelling. Hoezo, bescheiden beginnen?
Bij terugkomst heb ik serieus een aantal ideeën genoteerd, maar verder is het toen niet gekomen. Ik begreep dat ik beter eerst maar eens wat ervaring kon opdoen.
Ik heb het geluk gehad om meteen bij de goede toneelclub terecht te komen, WDT in Wageningen, een club met leuke mensen met wie het klikte.
De Wageningse Dilettanten Toneelvereniging bestaat al sinds 1908 en voor iedereen die dat wil, is er een rol.
In het seizoen 1999/2000 speelde ik in het stuk: Vijand van het volk, van Henrik Ibsen. En in 2001/2002 brachten we het stuk Na de regen van Sergi Belbel.
In het seizoen 2002/2003 hebben we een stuk gespeeld van Luigi Pirandello: Vanavond improviseren wij.

De solovoorstelling is er inmiddels toch gekomen. In 2002 vroegen de mensen van uitgeverij TIC in Maastricht me om zelf mijn monoloog Stillaeve te gaan spelen die ik in het Weerts heb vertaald. Frans Rijkx regisseerde me en op 27 oktober 2002 ging het in premiëre in Maastricht. In januari 2003 heb ik het negen keer in Limburgse theaters gespeeld. Dat gebeurde in het kader van 3x Plat, met twee andere Limburgse eenakters in een avondvullende voorstelling.
In het seizoen 2003/2004 speelde ik incidenteel zelf nog Stillaeve.

De oorspronkelijk Nederlandse versie Stilleven staat op de website van VvL Theaterteksten. De site geeft ook informatie aan theatermakers over de auteursrechten en eventueel gebruik van deze tekst.
Stilleven is een monoloog (ca. 30 minuten) voor een actrice.
Korte inhoud: Laura Vroemen, 64 jaar, zit als schildermodel te wachten tot de cursisten binnenkomen. In die tijd laat ze haar leven en haar liefdes de revue passeren. Ze heeft het gevoel dat ze nu eindelijk raakt aan haar kern. Ze kiest voortaan voor een leven zonder franje en laat zich niet meer gek maken door anderen, niet door zichzelf en zeker niet door mannen.
Ineens is ze nieuwsgierig naar de portretten waar de cursisten mee bezig zijn. Zij weerspiegelen vooral de makers of kent Arthur haar beter dan zij zichzelf kent?


In 2004 gaf ik met veel genoegen tekstadvies aan Het Wagenings Werktheater met zijn stuk 'Faust the final'.

In 2006 deed ik nog met veel enthousiasme mee aan een project van Cor Meurs: MacBeth spelen in één dag. Workshops, improvisatieoefeningen, decor bouwen en 's avonds de voorstelling. Ik gaf er een workshop tekst en speelde ook mee. Het was kicken om in een dag met zijn allen zo'n voorstelling neer te zetten.

Inmiddels speel ik niet meer zelf. Ik wil liever mijn toneelschrijfervaring vergroten en oefenen met het schrijven van uiteenlopende toneelteksten. In 2005 heb ik op de Scriptschool in Amsterdam een week lang gewerkt en genoten tijdens een masterclass toneel schrijven van Willem Jan Otten.

Via de website Kinderpodium zijn mijn korte toneelstukken Hiep hiep voor juf en Een man voor Juf te koop.


Scenario's

Ook het gebied van scenario schrijven wil ik verkennen.  Het lange wordingsproces van pitch en treatment naar synopsis en procedures voor het verkrijgen van steun uit filmfondsen trekt me minder. Maar ik schrijf graag dialogen en vind het spannend in weinig woorden een beeld neer te zetten of relaties tussen mensen weer te geven.
Ik ben lid van het Netwerk Scenarioschrijvers dat bijvoorbeeld elk jaar een Dag van het Scenario organiseert. In 2006 schreef het Netwerk een wedstrijd uit voor de leden. Schrijf een ultrakort scenario van 2 minuten: je wordt wakker in een oranje overall in Guantanamo Bay. Met mijn allereerste scenario Waar was je? werd ik een van de drie winnaars. Titus Nachbauer verfilmde het en op die vakdag in Utrecht werd het vertoond.


Hieronder staan enkele voorbeelden van mini-scenario's.

Scènes op de vloedlijn (1): Praten

Setting
Strand, zomers. Volop beweging, geluid. Man en vrouw zitten vlakbij de vloedlijn.

Personages
Vrouw zit verdiept in haar boek, gespannen houding.
Man zit ontspannen, als een jongetje. Hij laat wat zand door zijn handen gaan, graaft zijn voeten in en uit. Leunt achterover met zijn ogen dicht, ook om de zon op zijn gezicht te voelen.

--------------------------------------------------------------------------
De vrouw heeft al enkele keren opzij gekeken. Langzamerhand begint er irritatie op haar gezicht te komen.
VROUW
Ik heb nog tijdschriften in mijn tas zitten.
De man schudt alleen zijn hoofd en kijkt ontspannen voor zich uit. Heel even leest de vrouw verder.
VROUW
Ga eens wat doen.
De man kijkt verbaasd, zegt niets.
VROUW
Ik word zenuwachtig van jou. Je zit daar maar. Heb je het niet naar je zin?
Weer kijkt de man verbaasd, knikt dan licht en onderstreept dat door enthousiast te kijken.
VROUW
Zit je ergens mee? We kunnen praten.
Ze slaat haar boek dicht, legt het naast zich neer en knikt de man bemoedigend toe.
De man zucht, staat op en loopt weg.
VROUW
Lekker makkelijk. Ik wist wel dat je er weer voor weg zou lopen.
Ze blijft de man nakijken, hengelt nog naar zijn aandacht, maar hij kijkt niet meer om
.


De luie-losersclub
(scène, 12+)

(Meisje ligt zappend op de bank als haar moeder -type carrièrevrouw - thuiskomt)
 
Moeder - Hoi.
Meisje - ...m...
(moeder trekt wenkbrauw op, verdringt irritatie)
Moeder - Hoe was het op school?
Meisje - Net als altijd.
Moeder - Hoe is dat?
Meisje - Dat weet je best, stomvervelend natuurlijk.
Moeder - Heb je veel huiswerk?
Meisje - Al af.
Moeder - Weet je het zeker?
(meisje haalt alleen haar schouders op)
(moeder gaat energiek bij haar zitten. Meisje schuift met tegenzin tikkeltje op)
Moeder - Waarom word je geen lid van een club? Het zal je goed doen. Dan kan je je energie kwijt.
(meisje zakt nog wat dieper onderuit op de bank, moeder doet of ze dat niet merkt en gaat zelf nog meer rechtop zitten)
Moeder - Je hebt blijkbaar niet veel tijd nodig voor je huiswerk. Ik zou het fijn vinden als je ergens helemaal enthousiast mee bezig kunt zijn.
Meisje - (lijkt met armgebaar alle woorden van zich af te slaan alsof ze als vieze vliegen op haar lichaam plakken. Smekend bijna:) Ma...ham.
Moeder - Het lijkt me heerlijk als we een leuke activiteit voor je kunnen vinden. Ik wil je graag helpen zoeken naar een geschikte club.
Meisje - Ik zit al bij een club. Net opgericht.
Moeder - Wat leuk! Vertel eens, hoe heet die club?
Meisje - (gaat rechtop zitten en kijkt triomfantelijk) De luie-losersclub.
(moeder zakt zuchtend helemaal onderuit)